دو نوع پیامک به عنوان پیام اخطار برای مشترکان همراه اول ارسال میشود؛ یکی زمانی که مشترک قبض خود را دریافت کرده است که پیامی برایش ارسال میشود و در آن مهلت پرداخت به مشترک اطلاع داده شده و اعلام میشود که برای جلوگیری از قطع سیمکارت خود هزینهی قبض خود را پرداخت کند.
اگر در این تاریخ اقدامی نشود، با پایان یافتن مهلت مشترک، پس از چند روز پیامک دیگری به آن ارسال میشود که بدهی خود را پرداخت نکرده است، به همین دلیل سیمکارت قطع خواهد شد؛ در این پیامک فرصتی به مشترک داده نمیشود، بلکه تنها اطلاع داده میشود که سیمکارتش به دلیل پرداخت نکردن بدهی قطع شده است.
اما گاهی اوقات پیامک اخطار به برخی از مشترکانی که بدهی بیش از 30 هزار تومان داشتهاند ارسال و چند ساعت بعد سیمکارت آنها قطع میشود و فرصت محدود برای پرداخت این بدهی پس از دریافت اخطار، نارضایتی برخی از مشترکان را به دنبال داشته است.
برخی مشترکان بعضا عنوان میکنند که پیامک اخطار را در ساعتی دریافت کردهاند که امکان مراجعه به بانک را نداشتهاند چرا که بعد از ظهرها بانکها تعطیل است، بنابراین باید به آنها فرصت داده شود که بدهی خود را پرداخت کنند.
بر اساس آییننامهی مربوطه، تمامی مشترکان موظفند زمانی که صورتحساب خود را دریافت میکنند، نسبت به پرداخت آن اقدام کنند، اما در مواردی که به دلایل مختلف برخی مشترکان در زمان مقرر قبض خود را دریافت نکنند، مخابرات این تخفیف را قائل شده که اگر مشترکی در این دوره نتوانست هزینهی قبض را پرداخت کند، این کار را در دورهی بعدی انجام دهد.
در غیر این صورت تلفنش قطع خواهد شد که با دو دوره پرداخت نکردن قبض تلفن با هر مبلغی که باشد شامل قطع میشود اما تلفن مشترکان کممصرف که کمتر از 30 هزار تومان است، قطع نخواهد شد.
به گزارش ایسنا پیش از این از سوی مسوولان گفته شده بود که قرار است طبق آییننامهی مربوطه که در پشت قبوض مشترکان نیز به آنها اطلاعرسانی شده است، سیمکارت مشترکانی که کارکرد دورهی آنها به بالای 30 هزار تومان برسد، در صورت نپرداختن در موعد مقرر قطع شود.
داود زارعیان - مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران - در گفتوگو با خبرنگار ایسنا در این باره اظهار کرد: آن دسته از مشترکانی که بدهی تلفن همراهشان به بیش از 290 هزار تومان یعنی بیش از مبلغ ودیعه برسد، میتوانند با مراجعه به امور مالی شرکت ارتباطات سیار ایران درخواست قسط بندی این بدهی را داشته باشند.
شرکت ارتباطات سیار یکسوم مبلغ بدهی را در ابتدا دریافت میکند و بقیهی آن را در سه قسط از مشترک میگیرد و در قبال آن مشترک باید چک یا سفته پرداخت کند.
او با بیان این که در سال شش مرتبه قبض برای مشترکان صادر میشود، گفت: ما در هر دوره برای مشترکان قبض صادر میکنیم که اگر مشترک در موعد مقرر این قبض را پرداخت نکند، پیام اخطاری برایش ارسال میشود.
زارعیان تصریح کرد: اگر مشترکی مبلغ خود را پرداخت نکند ارتباط او در ابتدا یک طرفه و بعد از گذشت یک هفته تا 10 روز ارتباط به طور کامل قطع میشود.
اما در خبرها آمده بود چنانچه مشترک بدهی خود را پرداخت نکند خط تلفن همراهش پس از دو دوره قطع و بعد از مدت 20 روز تخلیه میشود. به این معنی که با پایان مهلت 20 روزه شرکت ارتباطات سیار به مشترک یک فرصت شش ماهه به وی داده میشود تا بدهی خود را پرداخت کند و در صورتی که این بدهی پرداخت نشود همراه اول خط تلفن همراه فرد را سلب امتیاز خواهد کرد.
سلام امیر رضا
مرسی عزیزم ممنونم خیلی خوشحالم کردی
بازم از این کارها بکن امیدوارم همیشه موفق باشی