قیمت چاپ اسکناس 100 تومانی بیشتر از ارزش آن است

به گزارش شبکه خبر ، محمود بهمنی ، دبیر کل بانک مرکزی گفت: پول درشت کار را راحت تر می کند و باید آمادگی برای چاپ و مبادله آن را ایجاد کنیم.

وی با بیان این که (ضرب و چاپ سکه ها و ) اسکناس های 10 ، 20، 50 و 100 تومانی اصلا به مصلحت نیست افزود: قیمت چاپ این اسکناس ها بیشتر از ارزش مبلغ آنهاست و ارزش ذاتی آنها به مراتب بیشتر از ارزش معاملاتی و مبادلاتی است و در حال حاضر کمیته ای مشغول بررسی سه صفر هستند ولی هنوز تصمیم گیری نشده است .

بهمنی تصریح کرد: چک هایی که الان عملا جایگزین اسکناس شده است کارکردی مشابه اسکناس دارد و این اقدام برای راحتی است این در حالی است که ما باید آمادگی داشته باشیم که در آینده نزدیک اسکناس های درشت تر چاپ کنیم و این به راحتی کار و رفع مشکلات کمک می کند.

وی گفت: البته ما انتظار داریم که به مرور به سمت پول الکترونیکی یا کارت های نقل و انتقال پول برویم و اصلا پول مبادله نشود چه برسد به این که اسکناس ریز یا درشت باشد.

دبیر کل بانک مرکزی ادامه داد : تعداد اسکناس ها زیاد است و سوالی که مطرح می شود این است که مبالغ 50 ، 100 و 250 ریال چقدر کاربرد دارد در واقع ارزش نیکل و فلز این ارقام بیشتر از ارزش مبادلاتی آنهاست و به همین دلیل استفاده ای ندارند و از بازار جمع و اصلا ذوب خواهند شد .

وی گفت : از این رو طبیعی است که باید فکری برای ریال شود یعنی باید روی این صفرها برنامه ریزی شود البته گروه کاری مشغول هستند اما هنوز نتیجه نهایی حاصل نشده است اما امیدواریم به زودی نتیجه اش اعلام شود.

بهمنی یکی از وظایف بانک مرکزی را حفظ ارزش پول و ایجاد تعادل در موازنه پرداخت ها اعلام کرد و اظهار داشت: حفظ ارزش پول مفهومش این است که اگر کسی پولی را در اختیار ما قرار می دهد و در بانک می گذارد ما بتوانیم حداقل معادل تورم پولش به اضافه اصل موجودی را پرداخت کنیم و به این منظور ما در سیستم بانکی تمام حداقل نرخ ها را برای سپرده های کوتاه مدت 9 درصد، سپرده یک ساله 15 درصد، دو ساله 16 درصد، سه ساله 17 درصد، چهار ساله 18 درصد و پنج ساله 19 درصد در نظر گرفته ایم و این را برای تمام بانک های دولتی و خصوصی مد نظر قرار داده ایم.

دبیر کل بانک مرکزی افزود: موسسات اعتباری که از بانک مرکزی مجوز گرفته اند باید این موارد را رعایت کنند و این را به عنوان سود علی الحساب پرداخت کنند در صورتی که سود بیشتری بردند مابه التفاوت را نیز باید لحاظ کنند.( مابه التفاوت بعد از سال بررسی می شود که نشان می دهد آیا بانک سود بیشتری برده که بتواند مابه التفاوت را پرداخت کند یا نه )

وی گفت : این اقدام چند حسن دارد چون حداقل سپرده ها و وجوه سپرده گذاری برای همه بانک ها چه خصوصی چه دولتی به یک میزان است زمینه را برای ایجاد رقابت بهتر بین بانکی و ارائه سرویس و خدمات بهتر بانکی فراهم می کند و این موجب ارتقای سطح خدمات رسانی می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد