میزان سهمیه بنزین کاهش خواهد یافت

 

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت جزئیات «طرح ملی» دولت برای تامین بنزین در شرایط بحرانی و تحریم «ظرف مدت 48 ساعت» که غلام حسین نوذری وزیر نفت روز یکشنبه آن را اعلام کرده بود تشریح کرد.

مهندس اکبر ترکان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب، «تنظیم مصرف و برنامه‌ریزی دوباره نظام سمیه‌بندی» در صورت تحریم‌ بنزین را طرحی عنوان کرد که در صورت ایجاد محدودیت برای واردات آن از سوی کشورهای غربی به اجرا درخواهد آمد.

معاون وزارت نفت با بیان اینکه مصرف و نیاز بنزین در داخل 65 میلیون لیتر است اعلام کرد: «اکنون در کشور 45 میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود که در شرایط تحریم باید تنها از این میزان استفاده شود. طرحی که وزیر نفت به آن اشاره داشته درواقع همان متکی بودن مصرف بنزین به تولید 45 میلیون لیتر تولید داخلی از راه سهمیه‌بندی دوباره و صرفه‌جویی بیشتر خواهد بود».

ترکان در پاسخ به این سوال که آیا کاهش مصرف از 65 به 45 میلیون لیتر در مدت 48 ساعت امکان‌پذیر خواهد بود گفت: «در ابتدای اجرای طرح سهمیه‌بندی به دلیل ذهنیت ایجاد شده در اذهان در خصوص کمبود بنزین مصرفی آنها، بدون هیچگونه فشاری مصرف داخلی تا سطح 53 میلیون لیتر کاهش یافت. بنابراین در شرایط تحریم با تجدید‌نظر در نظام سهمیه بندی و کاهش آن این امکان میسر خواهد شد».

از سویی غلامحسین نوذری وزیر نفت که پس از جلسه امروز هیات وزیران با خبرنگاران گفت‌و‌گو می‌کرد، اظهار داشت: «اطمینان می‌دهم که تحریم بنزین علیه ایران راه به جایی نمی‌برد و ظرفیت آن را داریم با عملیاتی کردن طرحی بزرگ، ظرف 48 ساعت بدون پرداخت هزینه اضافه بنزین مورد نیاز کشور را تامین کنیم».

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت درباره احتمال تحریم واردات بنزین تصریح کرد: «کشورهای غربی همواره در حال تصمیم‌گیری علیه ایران هستند،بنابراین همواره باید برای مواجهه با شرایط ویژه تحریم آماده بود. در این راستا وزارت نفت هم «سناریوهای احتمالی» را درنظر گرفته و برای بدترین حالت و بدترین وضع، طرحی را ارائه داده است».


منبع خبر : آفتاب -

http://www.aftabnews.ir/vdcj88euqieaa.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد