متن نامه وزرای خارجه 1+5 به منوچهر متکی

فارس: روز گذشته خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نامه وزرای خارجه گروه 1+5 را به همراه پیشنهاد این گروه به منوچهر متکی تحویل داد.

متن نامه وزرای خارجه گروه 1+5 (آلمان، انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین) که روز گذشته شنبه توسط خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تحویل منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان داده شد، به شرح زیر است.

ایران یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان است. مردمان آن به دلایل موجهی نسبت به تاریخ، فرهنگ و میراث خود احساس غرور می‌کنند. ایران در تقاطعی جغرافیایی قرار داشته و از منابع گسترده طبیعی و امکانات بالقوه اقتصادی برخوردار است که مردم آن باید به طور کامل از آن‌ها بهره‌مند شوند.

اما در سال‌‌های اخیر، روابط ایران با جامعه جهانی به دلیل عدم اعتماد به برنامه هسته‌ای ایران در سایه تنش و بدبینی فزاینده قرار گرفته است. ما از کوشش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پرداختن به این مسئله پشتیبانی کرده‌ایم، اما آژانس در گزارش‌های پی ‌در پی خود به این نتیجه رسیده است که نمی‌تواند تضمین‌های معتبری درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران ارائه کند. دو سال پیش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع کرد که تا به حال با صدور چهار قطعنامه ایران را به انجام تعهداتش فرا خوانده است.

ما، وزرای خارجه چین، فرانسه، آلمان، روسیه،‌ بریتانیا و ایالات متحده آمریکا که در این ماموریت به نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا پیوسته‌ایم، متقاعد شده‌ایم که امکان تغییر وضعیت فعلی امور ممکن است. امیدواریم که رهبران ایران نیز با ما در این هدف همراه باشند.

در ژوئن 2006 (خرداد 1385) ما پیشنهادهای بلند پروازانه‌ای را با هدف مذاکراتی همه جانبه ارائه کردیم. ما به ایران پیشنهاد همکاری در برنامه‌ای مدرن برای انرژی هسته‌ای با تضمین تامین سوخت دادیم. همچنین، آمادگی داشتیم مسائل سیاسی و اقتصادی و نیز امنیت در منطقه را به گفتگو بگذاریم. این پیشنهادها به دقت بررسی و به منظور پرداختن به منافع ضروری و مهم ایران و جامعه بین‌الملل طراحی شده بودند.

امروز ما با توجه به مفاد قطعنامه‌ 1803 بار دیگر پیشنهادهای خود را به پیوست‌ نامه حاضر و به منظور پرداختن سازنده به این نگرانی‌ها و منافع مهم ارائه می‌دهیم.

البته ایران آزاد است تا پیشنهادهای خود را ارائه کند. مذاکرات رسمی را می‌توان به محض توقف فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و باز‌فرآوری از سوی ایران از سر گرفت.

علاقمندیم تصریح کنیم که ما حق ایران را تحت پیمان‌های بین‌المللی که این کشور امضاء کرده و پذیرفته است، به رسمیت می‌شناسیم. ما کاملا اهمیت تضمین تامین سوخت برای استفاده غیر نظامی را درک می‌کنیم و از تاسیسات بوشهر حمایت کرده‌ایم. اما هر حقی مسئولیتی را هم به همراه دارد، به ویژه در زمینه ایجاد بازگرداندن اعتماد جامعه بین‌المللی نسبت به برنامه‌ هسته‌ای ایران.

ما آماده‌ایم تا با ایران برای یافتن راهی برای پرداختن به نیازهای ایران و نگرانی‌های جامعه بین‌الملل همکاری کنیم و تکرار می‌کنیم هرگاه اعتماد جامعه بین‌الملل نسبت به ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه‌ای هسته‌ای شما دوباره ایجاد گردد، با ایران همانند دولت فاقد سلاح‌ هسته‌ای که عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هستند رفتار خواهد شد.

از شما می‌خواهیم نامه حاضر و پیشنهادهای ما را با دقت بررسی کنید. امیدواریم به زودی بتوانیم پاسخی از شما درباره آن دریافت کنیم. پیشنهادهای ما فرصت‌های قابل توجهی برای منافع سیاسی‌، امنیتی و اقتصادی ایران و منطقه فراهم می‌‌آورند. این گزینشی مقتدرانه برای ایران است. ما امیدواریم پاسخ شما مثبت باشد، چنین پاسخی سبب افزایش ثبات و پیشبرد بهروزی برای ملت‌های همه ماست.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد